zondag 24 mei 2015

Antwerpen, dag 4 en 5

Als we wakker worden, is het strakblauw en zonnig. We kunnen heerlijk buiten ontbijten, koffie drinken en relaxen. Tegen twaalf uur fietsen we richting het centrum. We ploffen neer op een terras met uitzicht op de Schelde en de Sint-Jansvliet-rommelmarkt. Lekker met een biertje en een tapasschotel. Daarna dalen we 31 meter de grond in en bevinden we ons in de Sint-Annatunnel. Deze voetgangerstunnel gaat onder de Schelde door en is bijna 500 meter lang en 4 meter breed. Een bijzondere ervaring. Aan de overkant zetten we onze fietsen op houten roltrappen in plaats van de lift te nemen. Op de linkeroever heb je een geweldig uitzicht op Antwerpen en na een stukje fietsen ook op de havens. Een leuke afwisseling van de drukte in de stad. Na alweer een terrasje fietsen we door de tunnel terug. We maken een korte tussenstop op het foodfestival. Ook willen we de Vlaeykensgang nog zien, een schilderachtig steegje waar de enorme drukte van de Grote Markt compleet verdwijnt. Hier zit ook een klein restaurantje waar we lekker eten met een geweldig uitzicht op de oude muren. Tegen half 8 zijn we terug in de camper. De poezen willen weer over de camping flaneren en dan ontspannen we nog even in de laatste avondzon.
De volgende ochtend schijnt zowaar de zon in plaats van de voorspelde regen. We soppen de camper uit en genieten met koffie en een studieboek (Spaans) van de zon. Tegen half 1 rijden we weer richting Nederland. Gelukkig blijven we alle voorspelde files voor. Thuis aangekomen, blijkt de moestuin enorm gegroeid. We genieten van een heerlijke salade uit eigen tuin, met biefstuk en aardappeltjes uit de oven (met koriander en rozemarijn, ook uit eigen tuin). Een fijne afsluiting van een heerlijk weekend!

In deze tunnel waan je je bijna in de Parijse metro.

Nog een laatste snackje op het foodtruckfestival: papadums met heerlijke raita, mangosaus, granaatappel en koriander.

De locatie van ons laatste avondmaal in Antwerpen.