zondag 23 juni 2013

Dag 25 Valdoviño - Playa de San Roman

We overnachtten echt op een surfdude-camping. Je moet hier een muts op als je jong bent. Wel gezellig en ook rustig. Een veld verderop staat een stel met een oude Hummer, uit 1993. We raken aan de klets en bekijken elkaars campers. Zij hebben een tekkel bij zich. Aan het einde van de ochtend vertrekken we richting het noorden. Via Cedeira, rijden we naar Punto Candiera. Een geweldig uitzichtpunt. De weides bovenop deze klif zijn bezaaid met bloemen. In alle kleuren. Je kijkt ver de zee op en diep onderaan slaan de golven op de rotsen, waardoor je soms alleen schuim ziet. Ruig en mooi. Als toetje vinden we nog een cache. Die zijn hier dungezaaid. We rijden een stukje het heuvelachtige binnenland in. Ook hier zien we de fraaie stenen maisopslagplaatsen in diverse tuinen. En natuurlijk moestuinen. De nationale sport hier. In Ortigueira schijnt de zon, dus gaan we op zoek naar een camperplaats aan het strand. Die vinden we bij Playa de San Roman. Een camperplaats op de parkeerplaats bij het strand en een restaurant. Alleen staat nergens dat het een camperplek is. We lunchen in het restaurant op het terras. De ober zegt dat het prima is dat we 'pasar la noche' hier. We eten gamba's met knoflook, gegrilde inktvis en groene pepers met olie en zeezout. Prima, naar we hebben lekkerder gehad voor minder geld. Dan vertrekken we naar het strand. Omdat het stevig waait, nemen we ons windscherm mee. Top. Heerlijk warm. John wilt even pootjebaden maar gaat, niet geheel vrijwillig, kopje onder. Stevige stroming hier. Als de vloed opkomt, verhuizen we naar een hoger stukje strand. Voor niets blijkt later. Tegen 7 uur is het goed geweest. We lopen nog even naar het San Roman-kruis op de klip. Weer genieten we van een enorm uitzicht op steile kliffen en beukende golven. Onze camper staat klein te zijn op de parkeerplaats ver beneden ons. We dineren, al bijna op Spaanse tijd, met tortilla en salade in de camper. De avondzon verwarmt ons door het raam. Morgen rijden we verder langs de noordkust.

Geen idee wat dit voor een schattige bloemetjes zijn.

Een camperplaats uit het boekje.

Café solo y café con leche!

Dit zijn de rotsen waar we vanuit de camper op uitkijken.